Skip to main content

Technologický postup servisu lyží

Pro docílení 100% kvality servisu lyží a snowboardů je důležité splnit posloupnost následujících servisních úkonů:

Pět kroků pro perfektní den

  1. Základní předbroušení a oprava skluznice
  2. Broušení na kameni
  3. Úhlování boční hrany
  4. Tuning spodní hrany
  5. Voskování a leštění
MONTANA Crystal Glide Finish

Víte, že z výroby máte k dispozici 1mm skluznice?

Za jeden velký servis odebereme 0,066mm materiálu. To znamená, že lyže vydrží 15 velkých servisů. Pokud si necháte udělat 3 velké servisy za zimu lyže Vám vydrží 5 let.

1) Základní předbroušení a oprava skluznice

  • Přebroušení plochy skluznice na brusném pásu slouží k odstranění starého vosku a zvýraznění potřebných míst budoucí opravy.
  • Pro dokonalé odmaštění skluznice před její opravou použijeme odstraňovač vosku.
  • Mechanické vyčištění poškozené skluznice (škrábance a rýhy) zaručí dokonalé spojení nově natavovaného P–tex materiálu s původní skluznicí.
  • Použitím ručních pistolí nebo strojních extruderů nanášíme na plochu skluznice pouze nezbytnou vrstvu taveného polyethylenu. Takto natavená plocha může být okamžitě broušena na brusném kameni, aniž by bylo zapotřebí její zbroušení ručním nářadím.

2) Finální broušení

Velmi důležitá servisní operace, která zásadně ovlivňuje kluznou vlastnost plochy skluznice (odvod vody tvořící se pod skluznicí).

Na ideálně rovnou plochu skluznice „rýsujeme“ finální strukturu použitím brusného kamene s obměnou otáček jeho rychlosti, rychlosti posuvu a přestavění povrchové struktury – orovnání kamene diamantem.

Dle charakteru lyže a sněhového podkladu volíme adekvátní typ požadované struktury – lineární, kombinované nebo variální, a dále pak na hrubé, střední a jemné.

3) Úhlování boční hrany

Úhel boční hrany závisí na typu a charakteru použití lyže/snowboardu, zkušenosti uživatele a tvrdosti podložky. Základní úhlování se provádí pomocí brusného pásku v rozsahu 89–87°. Správně volený úhel zabezpečuje dokonalému kontaktu hrany se sněhovou podložkou v průběhu celého oblouku v závislosti na charakteru lyže.

Pro závodní servis je základně připravená (naúhlovaná) boční hrana ještě vyleštěna pomocí brusného kamene – tuning boční hrany. Slouží k docílení ostrého vrcholu úhlu hrany a zároveň k jejímu vyhlazení, tedy vymazání struktury po brusném pásku.

Doporučujeme

  • 89° – pro začínající lyžaře nebo seniory, snb FS/FR
  • 88° – standartní úhlování boční hrany pro průměrného lyžaře i sportovního lyžaře, snb Slalom/SnbCross (vyznačuje se dostatečnou ostrostí na zmrzlém nebo technickém sněhu a dlouhou životností)
  • 87° – pro závodní lyžaře a experty

Úhlováním hrany pouze z boku garantujeme velmi ostrou až agresivní hranu nářadí. Doporučujeme pouze pro vysokou sportovní úroveň.

4) Tuning spodní hrany

Je nedílnou a nezbytnou součástí kompletní úpravy hrany. Slouží k přenosu účinnosti bočního úhlu hrany na sněhovou podložku zejména při jízdě po hraně při carvingovém oblouku, zabraňuje nežádoucímu zařezávání hran.

  • Odklon – tuning spodní hrany směrem od podložky je možný pouze na základě přesné roviny skluznice a hrany.
  • Tuning hrany se provádí pomocí paralelních brusných kamenů s konstantním úhlem sklonu, rychlosti posuvu a jeho tlaku.
  • Podbroušením – vyleštěním spodní hrany zároveň odstraníme zbytkový otřep vzniklý při bočním broušení

Radiální tunning – nebo-li proměnlivý tunning spodní hrany, je novinkou v oblasti tuningu spodní hrany, kdy stupeň odklonu spodní hrany se pohybuje v rozmezí 0,4°až 0,8° v závislosti na vykrojení lyží. Radiální tunning se vyznačuje snadnějším nástupem do oblouku a stabilitou při jízdě v průběhu celého oblouku. Není určen jen pro sportovní lyžaře, ale i pro širokou lyžařskou veřejnost.

Konstantní tunning – rovnoměrný tunning spodní hrany po celé délce lyže, pohybující se od 0,5°do 1° (nejpoužívanější je 0,5°).

5) Voskování a leštění

Po finálním broušení je nezbytná impregnace voskem. Samotné broušení je vždy velkým zásahem do jednotlivých pórů skluznice. Základní impregnace je zvláště potřeba k hloubkové ochraně póru a zajištění jeho elasticity.

Nanesení vosku je možné několika způsoby:

  • horkým válcovým kartáčem
  • silikonovým válcem ponořeným ve voskové lázni
  • bezkontaktní mazání (infra lampa)

Po namazání skluznice dostanete úplně jiný pocit z jízdy. Jízda se stává mnohem zábavnější, jednodušší a rychlejší. Výsledný pohyb na svahu je pak elegantnější a technika jízdy lepší.

Kontakt


Kříženeckého nám 990
152 00 Praha 5 – Barrandov
+420 222 741 430
+420 739 220 991
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Odkazy